Friday, 5 December 2014


Falsafah pendidikan

Falsafah pendidikan negara amat menekankan kesepaduan antara empat unsur utama iaitu jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Namun mengapakah seringkali kita bertemu dengan perlakuan pelajar yang tidak selari dengan ilmu dan akhlak mulia yang diterapkan di dalam bilik darjah. Ketika berada di dalam kelas, pelajar seringkali berasa bosan terutamanya bagi subjek yang tidak disukainya. Berbanding apabila berada di luar bersama rakan sebaya mereka berasa seronok dan dapat meluangkan lebih banyak masa berbanding masa belajar. Ini menunjukkan pengaruh tidak formal amat mempengaruhi pelajar. Apatah lagi apabila bergelar pelajar IPTA atau IPTS, kebanyakan daripada mereka sudah tinggal berjauhan dari keluarga.
Mereka melalui tahap berdikari di mana majoritinya tinggal di rumah sewa
bersama-sama rakan sebaya. Oleh itu, guru atau pensyarah adalah insan yang paling hampir dengan  pelajar.

Perkaitan Sikap dan Tingkah laku Dengan Konsep Kendiri


Dalam dunia pendidikan yang semakin mencabar, bukan mudah ibu bapa dan guru memainkan peranan mengubah sikap dan tingkah laku seseorang kanak-kanak atau murid. Pelbagai nasihat dan dorongan telah diberi namun individu tersebut masih juga bersikap acuh tak acuh terhadap apa jua nasihat dan teguran yang diberi.            

Keluhan ibu bapa dan komen daripada guru perlu dijadikan sandaran untuk kaunselor bertindak bijak berasaskan senario ini. Mengapa nasihat tidak memberi sebarang bekas kepada tingkah laku murid di sekolah?  Adakah generasi X ini merupakan individu yang sukar dibentuk atau ibu bapa atau guru yang kurang memahami tuntutan mereka?

Ahli-ahli psikologi mengatakan bahawa pembentukan sikap dan tingkahlaku seseorang individu ada kaitannya dengan konsep kendiri. Justeru nasihat yang diberi dikatakan tidak dapat mendorong seseorang itu mengubah konsep kendiri mereka.



Sebagai contoh, " Kamu mesti buat  banyak latihan kalau nak lulus dalam matematik tidak dapat mengubah konsep kendiri murid itu yang percaya bahawa ia sememangnya lemah dalam matematik. " Nasihat yang diberi juga gagal mendorong murid membuat ramalan-ramalan positif tentang peluangnya untuk lulus dalam
matematik pada masa hadapan. Malah ia mengukuhkan lagi ciri-ciri negatif dalam diri seseorang bahawa ia sememangnya lemah dalam subjek tersebut. Perubahan sikap, pemikiran dan tingkah laku hanya berlaku sekiranya seseorang itu mengubah konsep kendirinya. Jika nasihat-nasihat yang diberikan selaras dengan konsep kendiri individu  itu, individu itu akan berubah dengan sendirinya.

Contoh Teladan

                             
Guru adalah merupakan seorang insan yang sentiasa diperhatikan oleh seluruh ahli masyarakat. Setiap tingkah laku, gerak geri dan aktiviti yang dilakukan akan dinilai oleh semua orang, terutamanya anak didik di sekolah masing-masing.Tugas guru bukan sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan semata-mata, malahan tingkah laku dan amalan baik mereka akan sentiasa menjadi ikutan dan rujukan oleh semua pihak. Walau pun penghormatan terhadap guru pada suatu masa dahulu adalah begitu dimuliakan oleh ahli masyarakat, namun masa kini masih lagi masyarakat menyanjung guru.

Guru menjadi ibu bapa 'sementara' kepada murid semasa mereka berada di sekolah.Sekiranya amalan, perbuatan dan tingkah laku baik mereka disaksikan oleh murid, maka ianya akan menjadi ikutan dan dihormati. Sekiranya guru berpakaian yang sopan dan sesuai, bertutur dengan sopan, maka murid akan meniru contoh amalan yang baik ini. Maka wajarlah guru itu dikatakan USWATUN HASANAH sekiranya mereka memilih mengerjakan yang terbaik dan mengajak kepada kebaikan melalui teladan.

Orang yang melakukan sesuatu kebaikan akan memperolehi pahala yang sama dengan orang yang mengikutinya. Oleh itu sekiranya contoh teladan yang baik dan menepati kehendak Islam itu diikuti secara berterusan oleh orang lain,
 maka orang yang melakukan contoh teladan yang baik itu akan mendapat pahala berterusan sekali pun dia sudah meninggal dunia.


Ciri-Ciri Pendidik Unggul
Secara umumnya para ilmuan Islam telah menggariskan beberapa ciri pendidik unggul. Adalah menjadi kewajipan kepada semua pendidik untuk berusaha memenuhi kesemua ciri ini dan seterusnya mendapat keberkatan dari Allah Subhanahuwataala pada setiap perkara yang dilakukan. Ciri-ciri ini dapat disimpulkan seperti berikut:-
Mudarris
Mudaris berasal dari perkataan arab yang bermaksud mengajar ataupun pengajaran. Pendidik hendaklah bertanggungjawab menyampaikan ilmu kepada pelajarnya yang boleh membina pemikiran, rohani, jasmani,emosi dan juga sosial..
Mualim
Pendidik sebagai mualim boleh didefinasikan sebagai mengajar atau menyampaikan limu kepada orang lain dan mengamalkan apa yang disampaikan. Mualim mempunyai rasa belas kasihan kepada pelajar dan menganggap mereka seperti anak sendiri. Mualim mengajar kerana Allah  dan bukannya kerana ganjaran dan tidak mengharapkan balasan.
Murabbi
Murabbi bermaksud memperbaiki, memimpin dan mentadbir. Pendidik sentiasa menyayangi pelajar dan menasihati dan membimbing dalam pembentukan sahsiah mereka. Pendidik juga adalah kaunselor dan penyebar nilai budaya yang elok dan menjadi contoh kepada pelajar.
Muaddib
Muaddib bermaksud mendidik ke arah memperelokkan lagi akhlak pelajar. Pendidik yang muaddib merupakan individu yang bertanggungjawab dan melaksanakan pendidikan peradaban dalam pengertian yang luas dan mendalam terhadap peribadi dan kehidupan pelajar.


Muaddib seorang yang memberi ilmu dan mendidik mereka dalam akhlak dan adab yang  baik. Pendidik juga mendidik pelajar agar tidak merendahkan ilmu pelajaran lain selain dari yang diajar olehnya. Pendidik mendidik pelajar melalui akhlak yang baik daripada hanya penyampaian secara teori sahaja.
Murshid
Pendidik yang mursyid bermaksud sebagai membimbing jalan hidup yang benar dan betul dengan nilai dan sikap yang benar dan berperanan sebagai hamba Allah dan khalifahNya dimuka bumi. Mursyid menunjukkan kepada jalan yang benar dari sudut ilmu kesufian dan memberikan petunjuk kepada jalan yang lurus. Pendidik mempunyai tingkah laku baik dan terpuji, bersih dari akhlah tercela, tidak taasub atau fanatik, zuhud pada amalan dan perbuatan dan mempunyai tokoh kepimpinan.   Syarat untuk menajdi pendidik yang mursyid ialah beliau mestilah alim dari segenap perkara atau disiplin ilmu,  menyimpan atau menutup keaiban pelajar-pelajarnya dan pengajaran terkesan di dalam hati pelajar.
Kesemua ciri-ciri seorang pendidik unggul seperti di atas perlulah diamalkan secara berterusan dan dengan penuh iltizam. Pendidik perlu ada sifat mendidik pelajar kerana Allah, berperibadi mulia, menjaga kehebatan dan kehormatan diri, memiliki ilmu dan kaedah pengajaran dan bersifat kasih sayang. Bukan itu sahaja ciri-ciri ini perlu diamalkan dan diserlahkan dari semua aspek termasuk kepimpinan, profesionalisme, tingkahlaku, pembudayaan kualiti dan khidmat masyarakat.
Langkah Memelihara Akauntabiliti Seorang Pendidik
Peribadi Mulia
Pendidik bukan sahaja menjadi ”role model” atau pun ikutan kepada pelajar menerusi sifat spiritual seperti ikhlas, jujur, sabar, kasih sayang, warak dan takwa, bahkan menerusi sifat-sifat fizikal atau lahiriah seperti tutur kata, tingkah laku, kebersihan diri, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain. Justeru itu, bagi mencapai keberkesanan proses pembelajaran dan pengajaran serta pembentukan peribadi mulia, Islam mengutamakan tutur kata, tingkah laku yang baik dan nasihat berguna serta menarik.

Hal ini dapat dilihat jika kita merujuk dakwah yang dijalankan oleh Nabi Musa dan Nabi Harun, ketika mereka menyampaikan seruan agama kepada Firaun yang amat zalim seperti yang difirmankan oleh Allah dalam al-Quran surah thaha ayat 43 yang bermaksud:-
” Pergilah engkau berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia derhaka. Katakanlah kepadanya perkataan yang lemah lembut, mudah-mudahan ia akan dapat pengajaran atau takut kepada tuhan”.
Menjaga Kehebatan dan Kehormatan diri
Sudah menjadi tanggapan masyarakat mahupun pelajar bahawa seorang pendidik adalah seorang yang mempunyai kehormatan diri dan kehebatan ilmu pengetahuan. Oleh itu, sudah semestinya pendidik untuk beramal dan berpegang teguh dengan ilmu yang dimilikinya. Setiap amalan mestilah dilakukan dengan istiqamah dan seterusnya menjadikan diri untuk lebih bertakwa kepada Allah Subhanahuwataala. Pendidik tidak sepatutnya melakukan perkara yang berlawanan dengan ilmu yang dimiliki kerana ini akan menjatuhkan kehormatan diri dan mengurangkan rasa hormat pelajar kepadanya. Hal ini telah dirakamkan oleh Allah Subhahanahu Wataala di dalam surah al-Maidah ayat 44 yang bermaksud:-” Adakah patut kamu menyuruh manusia membuat kebajikan dan kamu lupakan diri kamu sendiri sedangkan kamu membaca kitab Allah, tidakkah kamu berakal”.
Memiliki ilmu dan kaedah pengajaran
Pendidik sememangnya perlu memiliki ilmu yang mantap dan mendalam dalam bidang yang diceburi. Pelajar akan lebih yakin dan mudah menerima ilmu yang disampaikan sekiranya pendidik benar-benar menguasai ilmu tersebut. Selain itu, pendidik juga perlu kreatif dan inovatif dalam menggunakan kaedah atau teknik pengajaran berkesan. Dalam dunia moden masa kini, pendidik perlu arif dalam penggunaan teknologi dan dalam masa yang sama sentiasa mempelbagaikan teknik pengajaran agar lebih berkesan dan menarik minat pelajar.


Bersifat kasih sayang
Pelajar merupakan golongan yang masih muda dan perlukan perhatian oleh pendidik mereka. Oleh itu pendidik mesti mempunyai sifat kasih kepada pelajar dan menganggap mereka seperti anak sendiri. Dengan sifat ini, pelajar akan lebih mudah mendekati pendidik dan dapat meluahkan masalah mereka. Sifat ini juga akan dapat menerbitkan suasana mesra di antara pelajar dan pendidik dan seterusnya akan memudahkan lagi proses pentarbiyahan dan pembentukan peribadi mulia.
Penutup
Secara umumnya, seorang pendidik harus mencapai martabat seorang pendidik iaitu murabbi, mudarris, mualim, muaddib dan mursyid. Kedudukan seorang pendidik yang mursyid menjadikan setiap ilmu pengetahuan yang disampaikan akan menjadi lebih berkesan dan mudah diterima oleh para pelajar. Terdapat beberapa ciri utama seorang pendidik yang membolehkan mereka dapat membimbing pelajar dengan baik dan berkesan. Ini termasuk mendidik kerana Allah, berperibadi mulia, menjaga kehebatan dan kehormatan diri, memiliki ilmu dan kaedah pengajaran dan bersifat kasih sayang.
Akauntabiliti seorang pendidik merupakan perkara yang amat penting untuk dipelihara oleh setiap pendidik dan ini meliputi dari aspek kepimpinan, profesionalisme dan ketelusan serta kerahsiaan.  
 Akauntabiliti pendidik mesti dipelihara demi menjamin keutuhan institusi keilmuan yang sememangnya dipandang tinggi oleh Islam.
Terima kasih dan doa kepada semua guru-guru dan pensyarahku, semoga Allah menempatkan mereka di kalangan para solihin di dunia dan akhirat.
Amin.


"Guru adalah ikutan dalam kebaikan bagi pelajar-pelajarnya, uswah hasanah (contoh teladan) bagi murid-muridnya dan yang sentiasa mencintai dan menjaga mereka." (Dr Aidh Abdullah al-Qarni)

No comments:

Post a Comment